Onze 'kijk' op leren / visie
Visie - Gewaagd doel (Hier gaan we voor)
1. Eigenaarschap uitbouwen en opbouwen in een doorlopende lijn.
2. Planmatig en doelgericht handelen met behulp van effectieve instructie en differentiatie.
3. Kleinschalig en samenwerkend organiseren vanuit onderwijsbehoeften.
4. Samen spelend- en ontdekkend leren vanuit betekenisvolle contexten.
5. Doorlopende lijn in het educatieve partnerschap
6. Elk kind wordt gezien en uitgedaagd.
7. Sterk pedagogisch klimaat met opbouw in zelfsturing en eigenaarschap.
We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, alhoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individuele kind en zijn onderwijsbehoeften, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet.
Pedagogische uitgangspunten
Onze pedagogische uitgangspunten zijn in lijn met de waarden die we met elkaar delen, de kernwaarden zijn opgenomen).
Belangrijke pedagogische uitgangspunten voor ons zijn:
· pedagogische tact en geborgenheid
· iedereen is uniek en waardevol
· zelfstandigheid met eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid
· kritisch denken, mogen ontdekken en onderzoeken waarbij fouten maken mag
· reflecterend vermogen ontwikkelen en samenwerken
We zijn gericht op de ontwikkeling van deze uitgangspunten met als doel onze leerlingen nog beter te laten groeien in hun ontwikkeling.
Didactische uitgangspunten
· interactief lesgeven; de leerlingen actief betrekken bij het onderwijs.
· zo afgestemd mogelijk differentiëren.
· gevarieerde werkvormen hanteren en hoge betrokkenheid creëren
· een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen volgens EDI-model
· kinderen zelfstandig (samen) laten werken & ontdekken en het eigenaarschap opbouwen
· gebruik maken van 'doelen checker' (wat kan ik al?, weet het nog niet?, heb ik hulp nodig?)
· door diepteanalyses gerichte interventies plegen